Hersenspinsels #5: Authentiek of commerciëel

Al enkele dagen spint deze gedachte door mijn hoofd. Wat is nu het belangrijkste aan mijn blog? Waar ga en sta ik voor? Als ik naar sommige groepen kijk op facebook die na enkele maanden al duizenden volgers hebben vraag ik me soms echt af hoe doen zij dit… En de volgende vraag is dan zou ik dit ook willen? Van de ene kant ja natuurlijk, wie wil er nu niet een groot publiek. Mijn volgende bedenking is dan: Wat zou me dit kosten?

Soms lees ik natuurlijk wel eens boeken over bloggen en instagram. On just my own line en Blog Boek zijn daar goede voorbeelden van. Natuurlijk volg ik verschillende mensen op instagram en pik regelmatig tips op over hoe steeds meer mensen te bereiken. En dan beginnen mijn hersenen te spinnen. Wat wil ik wel en wat wil ik niet? Wil ik me voorstellen wat mijn ideale volger is? Wil ik daar een leeftijd, geslacht, uiterlijk opplakken? Wil ik daar een karakterschets van maken? En deze persoon in mijn achterhoofd houden omdat ik speciaal voor deze persoon schrijf?Nee dat wil ik niet.

Er is in mijn ogen geen ideale volger voor mij. Waarom niet vraag je je nu misschien af… Een ideale volger voor ogen houden is alsof je een oordeel velt over wie je mag volgen. Ik hou niet van oordelen. Als ik een persoon in gedachte hou, ga ik ook met die persoon in gedachte schrijven en dan wordt de spinsel direct al beïnvloed en komt het niet helemaal vanuit mijn binnenste. Juist hier wil ik graag authentiek blijven. Me niet laten beïnvloeden door wat anderen misschien denken.

En wat dan met het commerciële? Moet je commercieel zijn met je blog? Tuurlijk is zichtbaarheid en een publiek belangrijk om een blog op te bouwen. Waarom doe je het anders? En als je er een booming business van wilt maken zijn bovenstaande stappen heel belangrijk. Ga dan vooral de bloggen langs die je daarbij kunnen helpen. Lees de boeken hoe je meer mensen kunt bereiken en maak er voor jezelf een groot werkpunt van. Maak voor jezelf de overweging en maak vooral plannen! Maar kijk vooral ook hoe je je persoonlijkheid in je blog kunt blijven behouden! Blijf jezelf! Schrijf het vanuit jouw oogpunt .

Voor mezelf heb ik beslist dat ik zeker af en toe tips blijf verzamelen maar dat ik vooral authentiek wil blijven. Ik heb er volledig vrede mee dat ik niet degene zal zijn die over een half jaar duizenden views heeft op een week. Ik geniet van de wetenschap dat dit gelezen zal worden door een kleine maar trouwe groep. Bloggen is en blijft voor mij een hobby. Mijn plekje op het web waar ik mee mag doen zoals ik het voel.

Zoals een auteur schrijft omdat dat verhaal juist in zijn hoofd blijft spoken. Een verhaal wat voor hem of haar geschreven moet worden. Een verhaal dat eerst op papier komt en dat er dan pas over nagedacht wordt voor wie dit kan dienen. Een verhaal vanuit de buik geschreven. Zo hoop ik hier ook te kunnen schrijven. Gewoon spinsels op papier.

 

Als jij schrijft hoe doe jij dit dan? Schrijf jij wel met een ideale persoon/doelgroep voor ogen? Heb jij een commercieel plan opgeschreven met je doelen? Of schrijf je gewoon omdat je wilt schrijven? Blog je met commerciële doelen (is niets mis mee en daarbij wens ik je veel succes) of blog je gewoon omdat je niet anders kan? Ik ben zo benieuwd naar je beweegredenen.

 

Liefs An

Advertenties

Een gedachte over “Hersenspinsels #5: Authentiek of commerciëel

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: